Verkeer

Voor de N-VA is verkeersveiligheid een absolute prioriteit. Elk slachtoffer in het verkeer is een drama. Voor de betrokkene, voor zijn familie én voor de samenleving.

Het aantal verkeersdoden daalde van 614 in 2004 tot 370 in 2012. Maar dat cijfer is nog te hoog. Tegen 2020 moet het zakken tot maximum 250. Extra inspanningen op het vlak van infrastructuur en verkeersgedrag blijven dus nodig. Flitspalen, trajectcontrole, alcoholcontrole, vrachtwagensluizen: al die maatregelen werken echt. 

Vlaanderen pleit er al jaren voor om hulp- en takeldiensten de pechstrook te laten gebruiken. Zo kunnen ze sneller hulp bieden bij ongevallen. Ook dat verbiedt het verkeersreglement vandaag.

Ten slotte vraagt de N-VA de invoering van het rijbewijs met punten. Het Koninklijk Besluit over het puntenrijbewijs dateert al van 1990. Intussen bijt de federale regering al bijna 25 jaar haar tanden stuk op de invoering van het systeem. Dat rijbewijs is nochtans dé manier om hardleerse chauffeurs op het rechte pad te krijgen doordat ze na de zoveelste overtreding automatisch hun rijbewijs (tijdelijk) verliezen.

Om echte stappen vooruit te kunnen zetten, moet Vlaanderen volledig verantwoordelijk worden voor het verkeersreglement en de politie. De zesde staatshervorming lost immers niets op en maakt alles nog complexer. Het verkeersreglement blijft federaal. Behalve de snelheidsbeperkingen, want die komen in Vlaamse handen. Tenzij op snelwegen, daar geldt opnieuw de Belgische wet. Bent u nog mee? 

Nieuws over dit onderwerp

Door Daphné Dumery op 18 mei 2017, over deze onderwerpen: Parlementair werk, Verkeer

In verschillende steden en gemeenten in Vlaanderen worden vandaag straten gelegen aan scholen tijdelijk afgesloten in de spitsuren, met het oog op het verzekeren van de verkeersveiligheid rondom de schoolpoort. Deze praktijk levert op verschillende locaties een aanwijsbare meerwaarde voor de …