Verkeer

Voor de N-VA is verkeersveiligheid een absolute prioriteit. Elk slachtoffer in het verkeer is een drama. Voor de betrokkene, voor zijn familie én voor de samenleving.

Het aantal verkeersdoden daalde van 614 in 2004 tot 370 in 2012. Maar dat cijfer is nog te hoog. Tegen 2020 moet het zakken tot maximum 250. Extra inspanningen op het vlak van infrastructuur en verkeersgedrag blijven dus nodig. Flitspalen, trajectcontrole, alcoholcontrole, vrachtwagensluizen: al die maatregelen werken echt. 

Vlaanderen pleit er al jaren voor om hulp- en takeldiensten de pechstrook te laten gebruiken. Zo kunnen ze sneller hulp bieden bij ongevallen. Ook dat verbiedt het verkeersreglement vandaag.

Ten slotte vraagt de N-VA de invoering van het rijbewijs met punten. Het Koninklijk Besluit over het puntenrijbewijs dateert al van 1990. Intussen bijt de federale regering al bijna 25 jaar haar tanden stuk op de invoering van het systeem. Dat rijbewijs is nochtans dé manier om hardleerse chauffeurs op het rechte pad te krijgen doordat ze na de zoveelste overtreding automatisch hun rijbewijs (tijdelijk) verliezen.

Om echte stappen vooruit te kunnen zetten, moet Vlaanderen volledig verantwoordelijk worden voor het verkeersreglement en de politie. De zesde staatshervorming lost immers niets op en maakt alles nog complexer. Het verkeersreglement blijft federaal. Behalve de snelheidsbeperkingen, want die komen in Vlaamse handen. Tenzij op snelwegen, daar geldt opnieuw de Belgische wet. Bent u nog mee? 

Nieuws over dit onderwerp

Door Daphné Dumery op 10 juli 2017, over deze onderwerpen: Parlementair werk, Verkeer

An wordt aangesproken om voor een bedrijf te komen werken. Haar loon zou hetzelfde zijn als bij haar huidige werkgever maar ze krijgt er bovenop een nieuwe wagen. Een doorsnee wagen met een cataloguswaarde van om en bij de 25.000 euro.  De wagen zelf heeft ze niet nodig om haar functie uit te …