Steun aan goederenvervoer per spoor verlengd tot 2020

Door Wouter Raskin, Daphné Dumery op 22 maart 2017, over deze onderwerpen: Economie, Mobiliteit, Infrastructuur en openbare werken, Waterwegen
Goederenvervoer per spoor

De Kamercommissie Infrastructuur heeft een wetsontwerp goedgekeurd dat de steun aan het goederenvervoer per spoor verlengt tot 2020. Het gaat daarbij om een jaarbudget van gemiddeld 13,5 miljoen euro. “Die steunmaatregelen zijn een effectief middel om het aantal vrachtwagens op onze wegen te verminderen en de uitstoot van CO2 terug te schroeven”, zeggen Kamerleden Wouter Raskin en Daphné Dumery.

De federale steun aan het goederenvervoer per spoor heeft niet alleen een gunstige impact op het milieu: ook de economie, werkgelegenheid en mobiliteit winnen erbij. “Redenen te over dus om die steun te verlengen tot eind 2020. Door voor een langere periode subsidies vast te leggen, biedt de regering bovendien rechtszekerheid aan bedrijven en goederenoperatoren. Dat was onder de vorige regering niet het geval”, stipt Raskin aan.

Vervoersverschuiving stimuleren

“We moeten de verschuiving van de goederenstromen naar zowel de binnenvaart als het spoor blijven stimuleren. Onze havens nemen deel aan tal van Europese programma’s die deze vervoersverschuiving helpen realiseren, maar ook federale steun aan spoortransporten blijft noodzakelijk. Die afschaffen zou immers erg nadelig zijn voor het concurrentievermogen van onze Vlaamse havens”, besluit Dumery.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
The average score is